Bedriftskontoen din er blokkert, og du kan ikke legge inn bestillinger. Hvis du har spørsmål, kan du kontakte bedriftsadministratoren din.

Avtalevillkår og betingelser

Din leverandør og kontraktspartner 

Lampenwelt GmbH

Rabanusstraße 14-16
36037 Fulda
Tyskland

Aksjeselskap med begrenset ansvar med hovedkontor i Fulda 

Fulda (Tyskland), HRB 8845

Daglig leder:Vanessa Stützle, Ansgar Weber

Moms reg-nr (Ust-IdNr.): DE 815 559 897
Registrert i EE-registeret ved Eurovironment AS, Org. nr. 916 040 695

Innholdsmessig ansvarlig i henhold til §§ 5 DDG og § 18 (2) MStV: Vanessa Stützle, Ansgar Weber

Du kan nå vår kundeservice for spørsmål, reklamasjoner og klager via våre 

 

For lagring av disse dokumentene og for mulighet til å se kontraktsteksten (tilbudsteksten), vennligst se punkt 2 i våre generelle vilkår.

Vi søker alltid kundetilpassede løsninger også i juridiske spørsmål. Du kan enkelt ringe oss. Selv uten en telefonsamtale beholder du selvfølgelig alle dine rettigheter uten begrensning. Lovgiver stiller spesielt mange krav til informasjon om kontrakten og gjeldende vilkår for nettbaserte tilbydere. Vi har samlet disse opplysningene og våre øvrige leveringsvilkår for deg nedenfor.

Oversikt over de alminnelige forretningsvilkår 

Avtalevilkår og betingelser 

1. Gyldighet

1.1. De foreliggende alminnelige salgs- og leveringsvilkår (heretter «Vilkårene») gjelder for tilbud som gis via nettbutikken pro.lampegiganten.no, for tilhørende aksepterklæringer, opprettelse av kundekonto samt inngåelse og gjennomføring av avtaler om levering av produkter (heretter «kjøpsavtale» eller «kjøpsavtaler»), inkludert rådgivning og tilleggstjenester, med mindre noe annet er skriftlig avtalt mellom deg og oss. Det ovennevnte gjelder tilsvarende dersom du som bedriftskunde legger inn en bestilling eller forespør et tilbud via telefon eller e-post hos oss. Avvikende eller motstridende vilkår anerkjennes ikke, med mindre vi uttrykkelig har samtykket skriftlig. Bestemmelsen i punkt 1.1 kan ikke fravikes gjennom muntlige avtaler.

 

1.2. Vår nettbutikk pro.lampegiganten.no retter seg utelukkende mot næringsdrivende i henhold til § 14 BGB (tysk borgerlig lovbok). Næringsdrivende (kommersielle kjøpere) er fysiske eller juridiske personer eller ansvarlige selskaper som bestiller varer til kommersielle, selvstendige eller frilansrelaterte formål. 

Vi kan derfor, før en avtale inngås, kreve at du dokumenterer din status som næringsdrivende på en tilfredsstillende måte, for eksempel ved å oppgi registrering av virksomheten hos relevant myndighet eller ved å legge frem annen egnet dokumentasjon. For kunder innen EU fungerer opplysning om merverdiavgiftsnummer (MVA-ID) som dokumentasjon. De nødvendige opplysningene må gis fullstendig og korrekt. Dine opplysninger og resultatet av vår kontroll lagres permanent i datasettet knyttet til din virksomhet (firmakonto), slik at du ikke behøver å dokumentere retten på nytt ved fremtidige bestillinger.  

2. Mulighet for lagring og innsyn i kontraktsteksten

2.1. Vi gjør disse vilkårene og de øvrige kontraktsbestemmelsene sammen med opplysningene om bestillingen din tilgjengelige for nedlasting i bestillingsprosessen. Du kan enkelt lagre denne informasjonen ved å enten laste ned vilkårene og lagre de oppsummerte bestillingsdataene i nettbutikken ved hjelp av nettleserens funksjoner, eller ved å avvente den automatiske ordrebekreftelsen som vi sender deg på e-post etter at bestillingen er fullført. 

Denne ordrebekreftelsen inneholder på nytt kontraktsbestemmelsene sammen med bestillingsdataene dine og disse vilkårene, og kan enkelt skrives ut eller lagres med e-postprogrammet ditt. 

 

2.2.

Kontraktsteksten lagres hos oss, men er av sikkerhetsgrunner ikke direkte tilgjengelig for deg. Vi tilbyr hver kunde en passordbeskyttet, personlig konto («Min konto»). Her kan du, dersom du er registrert, administrere dine opplysninger og se bestillingsdata. Kunden forplikter seg til å behandle sine personlige påloggingsdata konfidensielt og ikke gjøre dem tilgjengelige for uvedkommende. De til enhver tid gjeldende salgs- og leveringsvilkårene finner du på vår nettside. 

3. Avtalepart og inngåelse av avtale

3.1. Din avtalepart er Lampenwelt GmbH. Våre tilbud er uforpliktende så lenge de ikke blir en del av en kontraktsmessig avtale.

 

3.2. Bruk av vår nettbutikk forutsetter opprettelse av en konto. Vennligst sørg for at alle nødvendige opplysninger er fullstendige og korrekte. Dersom opplysningene dine er uriktige eller ufullstendige, forbeholder vi oss retten til å stenge kontoen når som helst.

 

3.3. Presentasjonen av vårt sortiment på pro.lampegiganten.no eller utsendelsen av uforpliktende eller ikke-bindende tilbud utgjør en invitasjon til å gi et tilbud om inngåelse av en kjøpsavtale på de vilkår som fremgår på nettsiden. Bestilling av varer (f.eks. ved å klikke på «Bestill» eller via telefon) anses som et bindende tilbud om kjøp til oss. Med mindre noe annet fremgår av bestillingen, har vi rett til å akseptere dette kjøpstilbudet innen 14 dager etter mottak. Aksept kan skje enten ved bekreftelse (f.eks. via e-post) eller ved levering av varen til deg. Mottak av betaling fra oss utgjør ikke en aksept.

 

3.4. Vi vil straks bekrefte mottakelsen av bestillingen du har lagt inn via vår nettbutikk, via e-post. Mottaksbekreftelsen bekrefter kun at ditt tilbud om inngåelse av en kjøpsavtale er mottatt. Bekreftelsen utgjør ikke en bindende aksept av bestillingen, med mindre den samtidig uttrykkelig erklærer aksept.

 

3.5. Skulle levering av varen du har bestilt ikke være mulig, for eksempel fordi varen ikke er på lager, vil vi avstå fra å erklære aksept. I så fall inngås ingen kjøpsavtale. Vi vil informere deg om dette uten ugrunnet opphold og tilbakebetale allerede mottatte ytelser umiddelbart.

4. Priser, fraktkostnader, rabatter ved bestilling

4.1. For bestillinger i vår nettbutikk gjelder de priser som er oppgitt på tidspunktet for bestillingen. Alle priser er oppgitt i norske kroner eksklusive lovpålagt merverdiavgift (MVA). Dersom MVA vises i nettbutikken, gjelder dette normalt den norske MVA-satsen. 

Hvis det ikke er avtalt en uttrykkelig pris for en levering, gjelder de priser som er kommunisert til deg for det leveringsdato som er oppgitt i bestillingen eller på annen måte avtalt, alternativt vår gjeldende prisliste på bestillingsdagen. Prislistene som er sendt til deg eller på annen måte gjort kjent, utgjør en del av avtalen så lenge det ikke er gjort separate avtaler. 

I tillegg til de oppgitte prisene beregner vi frakt til den leveringsadressen du har oppgitt. 

 

4.2. Ved levering utenfor Norge kan det påløpe ytterligere kostnader ved import til et tredjeland (toll, eventuelle gebyrer og importmoms). Disse øvrige kostnadene må kunden dekke selv.

 

4.3. Hvis vi gir deg rabatter eller kontantrabatter, vil dette bli spesifikt angitt i bestillingsprosessen. En rabatt eller kontantrabatt som gis én eller flere ganger, gir ingen rett til fremtidige rabatter. En avtale om kontantrabatt eller rabatt kan – med mindre annet er avtalt – når som helst tilbakekalles med virkning for fremtiden. 

 

4.4. I tilfelle du ikke oppgir et gyldig MVA-nummer i forbindelse med bestillingsprosessen, vil fakturaen bli utstedt med beregning av lovpålagt merverdiavgift som gjelder for leveringen.

5. Betaling, levering

5.1. Vi tilbyr følgende betalingsmåter, men vi forbeholder oss retten, avhengig av resultatet av en kredittsjekk, å henvise til våre andre betalingsmåter i stedet for betaling på faktura. Det finnes ingen rett til betaling på faktura. Du kan i utgangspunktet velge mellom:

  • Forskuddsbetaling 
    Ved forskuddsbetaling betaler du på forhånd. Varene vil da bli reservert for deg i fjorten dager. Du overfører fakturabeløpet på forhånd til vår konto. Overføringsinformasjonen mottar du etter bestillingen. Dersom betalingen ikke er gjennomført innen fjorten dager, blir reservasjonen av varene opphevet, og bestillingen blir automatisk kansellert. 
  • Betaling med kredittkort via Adyen N.V. (VISA, MasterCard) 

    Du oppgir kredittkortnummer, gyldighetsdato og kontrollnummer. Disse dataene lagres ikke av oss, men overføres direkte til Adyen N.V. med sikker 128-bit SSL-kryptering. Kredittkortet ditt må være registrert hos kortutstederen for autentiseringsprosedyren Verified by VISA og MasterCard SecureCode. Autentisering med en personlig sikkerhetskode skjer sikkert mellom deg og banken din. Ved mottak av bestillingen reserveres beløpet på kredittkortet ditt. Belastningen av kortet skjer når bestillingen sendes. Denne enkle og raske betalingsformen er helt gebyrfri for deg. 

  • Billie 

    Betalingsmetoden Billie utføres av Adyen N.V., Simon Carmiggelstraat 6-50, 1011 DJ Amsterdam, Nederland, registrert hos Dutch Chamber of Commerce med organisasjonsnummer 34259528. Billie tilbyr spesialiserte betalingsløsninger for B2B-sektoren. For å bruke betalingsalternativet «Betal innen 30 dager» fra Billie, logg inn på din bedriftskundekonto og velg Billie i kassen. Når transaksjonen er godkjent, vil du motta betalingsinformasjon på e-post og ha opptil 30 dager på deg til å betale fakturaen. 

  • Apple Pay 
    Du betaler direkte via Apple-kontoen din. Etter at du har sendt inn bestillingen, blir du videresendt til Apple, der du kan godkjenne betaling av bestillingsbeløpet. Så snart vi har blitt informert om din autorisasjon, vil bestillingen din bli sendt, avhengig av leveringstiden som er angitt for varen. Avhengig av hvilken betalingsmåte som er lagret hos Apple Pay, vil det faktiske fakturabeløpet etter fradrag av eventuelle rabatter, gavekort osv. bli belastet umiddelbart etter autorisasjon eller etter avsendelse av varen. 
  • Trustly  
    Med Trustly betaler du direkte fra bankkontoen din – uten ekstra registrering. Du velger banken din og bekrefter betalingen. Beløpet trekkes umiddelbart fra kontoen din. Du vil få mer informasjon under bestillingsprosessen.  
  • Vipps  
    Vipps gir deg en rask måte å betale med mobilen på. Betalingen gjennomføres direkte i Vipps-appen ved å skrive inn telefonnummeret ditt og bekrefte transaksjonen. Du vil få mer informasjon under bestillingen. 

5.2. Levering av varene skjer via en transporttjeneste. Forsendelser til postbokser eller poste restante er ikke mulig. Med mindre annet er avtalt, leveres varene med spedisjon til fortauskanten på den leveringsadressen som er oppgitt av bestilleren. Det er også mulig å få levering til et pakkeshop. Du vil motta en melding fra oss når varene har forlatt vårt lager. Levering til såkalte pakkestasjoner kan bare skje unntaksvis. Dersom leveringen ikke lykkes, vil du få en melding fra transportøren med informasjon om videre fremgangsmåte.

 

5.3. Har du bestilt flere varer med ulik leveringstid, tilstreber vi en samlet levering. Ved betydelig forskjell vil vi unntaksvis, og langt det er rimelig for deg, sende de varene som allerede kan leveres, forhånd. Fraktkostnadene øker ikke for deg av den grunn. 

 

5.4. Leveringsforpliktelsen bortfaller dersom vi selv ikke mottar korrekt og rettidig levering, og vi ikke er ansvarlige for den manglende tilgjengeligheten. Ved utilgjengelighet av varen vil vi informere deg umiddelbart, og eventuell forhåndsbetaling vil bli refundert uten opphold. 

 

5.5. Fristen for levering begynner, ved betaling med forskuddsbetaling, dagen etter at betalingsoppdraget er gitt til den overførende banken, eller – ved andre betalingsmåter – dagen etter kontraktsinngåelsen, og slutter ved utløpet av fristens siste dag. Faller fristens siste dag på en søndag eller en offentlig godkjent helligdag på leveringsstedet, erstattes denne dagen av den påfølgende virkedagen. De leveringstidene som er oppgitt i nettbutikken er alltid uforpliktende. I tillegg gjelder: Leveringstiden forlenges rimelig dersom ekstraordinære omstendigheter gjør rettidig levering umulig. Dette gjelder spesielt ved streiktiltak som påvirker leveringen, ved lockout eller andre forhold vi ikke er ansvarlige for, særlig ved leveringsforsinkelser på grunn av force majeure. Vi vil umiddelbart informere deg om start og slutt på slike hindringer. 

 

5.6. Kjøpesummen forfaller til betaling ved inngåelse av kjøpsavtalen. Ved betalingsmislighold beregnes forsinkelsesrenten i samsvar med § 288 avsnitt 2 i BGB (tysk borgerlig lovbok). 

6. 50 dagers pengene-tilbake-garanti (frivillig returrett)

6.1.Vi tilbyr deg en frivillig pengene-tilbake-garanti på 50 dager. Dette betyr at du kan returnere varer mottatt fra oss innen 50 dager uten å oppgi noen grunn, ved å sende varene tilbake. Fristen begynner å løpe etter at du har mottatt varen i sin helhet. For å overholde fristen er det tilstrekkelig at varen eller returforespørselen sendes innen fristens utløp. Denne frivillige returretten kan kun utøves ved å sende varen tilbake, med mindre varen ikke kan sendes som pakke. Varer som ikke kan sendes som pakke, blir hentet hos deg av en speditør vi har engasjert. Det er derfor nødvendig å kontakte vår kundeservice på forhånd. Kostnadene for returen dekker vi. Bruk gjerne vår returportal https://www.lampegiganten.no/kundeservice/retursending 

 

6.2. Hvis du returnerer varer i henhold til den frivillige returretten, vil vi refundere kjøpesummen, forutsatt at varen mottas av oss i ubeskadiget og uskadd tilstand. Vennligst returner varen forsvarlig pakket – så langt som mulig i originalemballasjen med alt tilbehør og alle emballasjedeler. Dersom du har problemer med emballering eller bruk av vårt returportal, vennligst kontakt vår kundeservice. For retur av varen stiller vi en returetikett til disposisjon. Med denne kan pakken leveres kostnadsfritt til den angitte transportøren. Henting tilbys kun for storvarer. Kostnadene for henting av storvarer dekkes av oss. 

 

6.3. Vår frivillige pengene-tilbake-garanti gjelder ikke for varer som er laget etter kundens spesifikasjoner.

7. Eiendomsforbehold

7.1. Varene forblir vår eiendom inntil full betaling har funnet sted.

 

7.2. Du har rett til å videreselge varer som er underlagt eiendomsforbehold i ordinær forretningsvirksomhet. Du har imidlertid ikke lov til å pantsette varene eller overføre eiendomsretten som sikkerhet. I tilfelle videresalg overdrar du allerede nå – tilsvarende fakturabeløpet for vårt krav – alle fordringer som oppstår ved et slikt videresalg, uavhengig av om det skjer før eller etter en eventuell bearbeiding av varene som er levert med eiendomsforbehold, til oss. Vi aksepterer denne overdragelsen. Uavhengig av vår rett til selv å inndrive kravet, forblir du etter overdragelsen autorisert til å inndrive fordringen. I den forbindelse forplikter vi oss til ikke å inndrive kravet selv så lenge og i den grad du oppfyller dine betalingsforpliktelser, det ikke er søkt om åpning av konkurs- eller tilsvarende prosedyre for dine eiendeler, og det ikke foreligger betalingsstans. I den grad de ovennevnte sikkerhetene overstiger de sikrede kravene med mer enn 10 %, er vi forpliktet til – etter vårt valg – å frigi sikkerhetene på ditt krav. 

8. Garanti og håndtering av klager

8.1. Dersom de leverte varene har mangler, har du innenfor de lovbestemte rammene rett til utbedring i form av fjerning av mangelen eller levering av mangelfrie varer. Valget av hvilken type utbedring som skal utføres, tilkommer oss. Dersom utbedringen mislykkes, har du rett til å kreve prisavslag eller – dersom lovens vilkår er oppfylt – heve kjøpet. Forutsetning for enhver garanti- eller reklamasjonsrett er at du oppfyller alle undersøkelses- og reklamasjonsplikter som angitt i § 377 i den tyske handelsloven (HGB).

 

8.2. Foreldelsesfristen for garanti- og reklamasjonskrav for de leverte varene er, i avvik fra § 438 i den tyske borgerloven (BGB), tolv måneder fra du mottar varene.

 

8.3. Vi legger stor vekt på din kundetilfredshet. Du kan når som helst kontakte oss via en av de kontaktmåtene som er oppgitt innledningsvis. Vi forsøker å behandle din henvendelse så raskt som mulig og vil ta kontakt etter at vi har mottatt dine dokumenter eller din klage. Vær imidlertid tålmodig, da garantisaker ofte krever involvering av produsenten. Ved klager hjelper du oss ved å beskrive problemet så presist som mulig og eventuelt sende kopi av bestillingsdokumenter eller i det minste oppgi bestillingsnummer, kundenummer osv. Hvis du ikke hører fra oss innen fem virkedager, ber vi deg ta kontakt igjen. I sjeldne tilfeller kan e-poster havne i spamfilter hos oss eller hos deg, eller meldingen kan av andre grunner ikke ha nådd frem.

 

8.4. For servicehenvendelser kan du kontakte vår kundeservice på følgende adresse:
Lampenwelt GmbH
Rabanusstraße 14-16
36037 Fulda
Tyskland 
Våre kontaktmuligheter: https:// pro.lampegiganten.no/kontakt

 

8.5. Til orientering gjør vi oppmerksom på at eventuell bistand fra Lampenwelt innen planlegging og rådgivning (beregninger osv.) alltid er uforpliktende.  

9. Produsentgarantier

Garantiløfter fra produsentene av produktene vi selger, gir kun krav mot produsenten som garantigiver. Våre lovfestede rettigheter som selger vedrørende mangler påvirkes ikke av dette. Det dreier seg om et frivillig og kostnadsfritt tilbud fra produsenten. En oversikt over de vanligste garantiene finner du på https://pro.lampegiganten.no/garanti. Dette er utelukkende en sammenfatning av de garantier som normalt gis av den enkelte produsent. Om en garanti gjelder for det konkrete tilbudet, fremgår av produktbeskrivelsen. 

10. Ansvarsfraskrivelse og -begrensning

10.1. Vi er erstatningsansvarlige – uansett rettsgrunnlag – ved forsett og grov uaktsomhet. 

Ved enkel uaktsomhet er vi kun ansvarlige 

a) for skader som skyldes skade på liv, kropp eller helse, 

b) for skader som skyldes brudd på vesentlige kontraktsforpliktelser. Vesentlige kontraktsforpliktelser er forpliktelser som beskytter den kontraktsmessige rettsstillingen til vår avtalepart, som kontrakten etter sitt innhold og formål skal sikre; vesentlige er også forpliktelser som muliggjør korrekt gjennomføring av kontrakten, og som vår avtalepart regelmessig stoler på og har rett til å stole på. I slike tilfeller er vårt ansvar begrenset til erstatning for forutsigbare, typiske skader. 

 

10.2. De ovennevnte ansvarsbegrensningene gjelder ikke dersom vi forsettlig har skjult en mangel eller har påtatt oss en garanti for varens beskaffenhet. Det samme gjelder for eventuelle krav fra deg i henhold til lovbestemmelser om produktansvar.

11. Personvernerklæring

Vår praksis for personvern følger gjeldende lovverk, spesielt den tyske føderale personvernloven (BDSG), den tyske loven om digitale tjenester (DDG) samt EUs personvernforordning (GDPR). Detaljer om innsamling og bruk av dine personopplysninger finner du i våre generelle personvernerklæringer for bedriftskunder og forretningspartnere i Lampenwelt-gruppen. Disse retningslinjene inneholder også opplysninger om kredittsjekk, hvor sannsynligheten for betalingsmislighold beregnes, og dine adresseopplysninger inngår i vurderingen.

12. Merknad om batteriloven

12.1. 

I forbindelse med salg av batterier eller levering av enheter som inneholder batterier, er vi pålagt å informere deg om følgende: 
Som sluttbruker er du lovpålagt å returnere brukte batterier. Du kan kostnadsfritt returnere brukte batterier som vi har eller har hatt i vårt sortiment som nye batterier, til vårt distribusjonslager (Am Eichberg 1, 36110 Schlitz, Tyskland). Symbolene batteriene har følgende betydning: 

  • Det overstrekede søppelkassesymbolet betyr at batteriet ikke må kastes sammen med husholdningsavfall. 

  • Pb = Batteriet inneholder mer enn 0,004 masseprosent bly 

  • Cd = Batteriet inneholder mer enn 0,002 masseprosent kadmium 

  • Hg = Batteriet inneholder mer enn 0,0005 masseprosent kvikksølv. 

 

12.2. Vennligst merk deg de ovennevnte opplysningene. Flere detaljer finner du i batteriloven: https://www.lampegiganten.no/batteriloven.

13. Gjeldende rett, verneting

13.1. For alle rettsforhold eller andre juridiske forhold med oss gjelder lovverket i Forbundsrepublikken Tyskland. FNs kjøpsrett (CISG) og eventuelle andre internasjonale avtaler, selv etter at de er innlemmet i tysk rett, får ikke anvendelse.

 

13.2.

I forretningsforhold med handelsmenn og juridiske personer under offentlig rett avtales vårt forretningssted som verneting for alle rettstvister knyttet til disse forretningsvilkårene og enkeltavtaler inngått under disse, inkludert vekselsaker og sjekktvister. Vi er i slike tilfeller også berettiget til å saksøke kunden på kundens hjemsted. Eventuelle ufravikelige vernetingsregler forblir upåvirket. 

Gyldighet og tolkning 
Skulle enkelte bestemmelser i disse generelle forretningsvilkårene helt eller delvis være ugyldige eller miste sin gyldighet senere, påvirker dette ikke gyldigheten av de øvrige bestemmelsene. I stedet for de ugyldige bestemmelsene gjelder de lovbestemte reglene. Det samme gjelder dersom disse vilkårene inneholder en uforutsett mangel. 

 

Status: September 2025 

Din  Lampenwelt GmbH